Audyt wewnętrzny

Audyt wewnętrzny jest działalnością wspierającą kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez ocenę kierowanej przez niego jednostki, w tym kontroli zarządczej. Audyt jako niezależna i obiektywna działalność wspiera realizację celów i zadań jednostki w sposób prawidłowy, optymalny i skuteczny. Poprzez odpowiednią ocenę i analizę powinien usprawnić działanie firmy pod kątem celów, zadań, wartości, kontroli i ładu operacyjnego.

Audyt wewnętrzny prowadzi się w jednostkach samorządu terytorialnego, jeżeli ujęta w ich uchwale budżetowej kwota dochodów i przychodów lub wydatków i rozchodów przekroczyła wysokość 40 mln zł. Audyt wewnętrzny prowadzi się również w jednostkach sektora finansów publicznych, których kierownicy podejmą decyzję o prowadzeniu audytu wewnętrznego.

 

Zgodnie z art. 18a ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych zaniechanie prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych do tego zobowiązanej, wskutek niezatrudniania audytora wewnętrznego albo niezawierania umowy z usługodawcą, stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

 

W ramach tego obszaru działalności Kancelaria oferuje:

  • opracowanie corocznego planu audytu wewnętrznego z przeprowadzoną analizą ryzyka uwzględniającą sposób zarządzania ryzykiem w jednostce,
  • przeprowadzenie zadań audytowych w wyznaczonych obszarach,
  • czynności doradcze i konsultacje,
  • prowadzenie bieżących akt audytu w celu udokumentowania przebiegu i wyniku zadania audytowego,
  • sporządzenie corocznego sprawozdania z wykonania audytu.

Audyt Wewnętrzny dla Firm z ISO 9001, 14001 i ISO 27001

Jednym z wymagań norm z serii ISO, dotyczących systemów zarządzania, takich jak System Zarządzania Jakością (ISO 9001), System Zarządzania Środowiskowego (ISO 14001) czy System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (ISO 27001), jest konieczność regularnego przeprowadzania wewnętrznych audytów w organizacji.

Audyt wewnętrzny w ramach systemu ISO to proces samooceny, który organizacja przeprowadza w celu oceny własnego systemu zarządzania, procesu lub obszaru działalności. Zgodnie z wymogami normy 9000, audyt wewnętrzny to systematyczny, niezależny i udokumentowany proces zbierania dowodów z audytu oraz ich obiektywna ocena, mająca na celu określenie stopnia zgodności z kryteriami audytu.

Z powyższej definicji wynika, że:

  • audyty wewnętrzne powinny być przeprowadzane regularnie w określonych odstępach czasu,
  • audyt powinien być prowadzony przez osoby niezależne, niezwiązane z obszarami, które są przedmiotem audytu,
  • proces przeprowadzania audytu powinien być udokumentowany, co oznacza, że po zakończonym audycie powinien zostać sporządzony odpowiedni raport.

Audyt systemów ISO służy do oceny funkcjonowania systemu zarządzania, umożliwiając tym samym jego ulepszanie i doskonalenie. Skupia się na identyfikowaniu zgodności z kryteriami audytu, a nie na poszukiwaniu niezgodności, braków czy luk.

Celem audytu jest ocena procesu, systemu lub obszaru działania. Usługa Audytu Wewnętrznego dla Firm Posiadających Certyfikat ISO 9001, ISO 14001 oraz ISO 27001 jest dedykowana organizacjom i podmiotom, które dążą do utrzymania i doskonalenia wysokich standardów jakości, bezpieczeństwa środowiskowego oraz bezpieczeństwa informacji.

Etapy przeprowadzenia audytu obejmują:

  1. Planowanie audytów wewnętrznych, które zawiera analizę ryzyka uwzględniającą zarządzanie ryzykiem w organizacji i kończy się stworzeniem harmonogramu audytów.
  2. Przygotowanie do audytu – ustalenie daty i zakresu konkretnego audytu wewnętrznego, zapoznanie się z dokumentacją systemową obszaru audytowanego oraz z personelem pracującym w tym obszarze.
  3. Przeprowadzenie zadania audytowego wraz z dokumentacją.
  4. Realizacja działań poaudytowych.

Audyt wewnętrzny może mieć na celu:

  • ocenę gotowości Firmy do audytu certyfikującego, audytu nadzorczego lub re-certyfikującego,
  • wskazanie możliwości doskonalenia systemu objętego audytem.

Zapraszamy do kontaktu!

Audyt zewnętrzny zlecony

Audyt zewnętrzny jest przeprowadzany przez instytucje niezależne (zewnętrzne) od podmiotu poddawanego audytowi. Główny cel audytu to poprawa funkcjonowania i organizacji w jednostce. Kierownik jednostki może podjąć decyzję o przeprowadzeniu audytu całości kierowanego przez siebie podmiotu lub wybranego obszaru również wtedy, kiedy nie obligują go do tego przepisy prawa.

Zarządzenie jednostką powinno zakładać przeprowadzanie audytów zewnętrznych, a jego wyniki mogą stanowi podstawę do wprowadzania zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Audyty podmiotu to najlepsza inwestycja w działalność jednostki czy firmy.

 

Kancelaria oferuje:

  • obiektywne i rzetelne przeprowadzanie audytów zewnętrznych zarówno całej działalności jak i wybranych zagadnień, procesów czy zadań,
  • badanie zgodności z obowiązującymi przepisami prawa jak i z zasadami, procedurami ustalonymi przez kierownictwo,
  • wsparcie merytoryczne przez okres wdrażania działań naprawczych oraz audyt sprawdzający wyeliminowanie stwierdzonych wcześniej nieprawidłowości.

Celem audytu przeprowadzanego przez Kancelarię jest nie tylko wyszukiwanie nieprawidłowości czy uchybień, ale przede wszystkim znalezienie rozwiązań, które są korzystne dla podmiotu i usprawniają jego działalność.

Kontrola wewnętrzna

Zadaniem kontroli wewnętrznej jest sprawdzanie zgodności funkcjonowania jednostki z przepisami prawa, wewnętrznymi procedurami, dbanie o jej efektywne funkcjonowanie. Kontrola wewnętrzna to nadzór nad prawidłowym działaniem jednostki, jej rozwojem i prowadzeniem działań. Poprzez kontrolę wewnętrzną kierownictwo powinno zapewnić płynny i skuteczny przepływ informacji, zapewnić tym informacjom wiarygodność oraz skuteczność. Idealnie byłoby, gdyby każdy podmiot posiadał w swojej organizacji pracowników posiadających szeroką wiedzę z obszarów działania jednostki oraz potrafiących określić występujące w podmiocie problemy i podjąć odpowiednie działania.

 

W ramach tego obszaru kancelaria oferuje:

  • przeprowadzanie kontroli kompleksowych, problemowych i doraźnych z każdego obszaru działalności podmiotu,
  • przygotowanie rocznego planu kontroli z uwzględnieniem priorytetu kierownictwa,
  • przeprowadzenie kontroli w sposób rzetelny, obiektywny i kompleksowy,
  • sporządzenie pisemnych sprawozdań po zakończonych kontrolach,
  • sporządzenie sprawozdań rocznych z przeprowadzonych kontroli,
  • usługi mające na celu usprawnienie procesu zarządzania oraz funkcjonowania jednostki.

Kontrola zarządcza

Zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych: kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Kierownictwo jednostki powinno wiedzieć, czy:

  • poszczególne komórki organizacyjne jednostki prawidłowo realizują przypisane im zadania, działają oszczędnie, skutecznie i etycznie, dostarczając produkty i usługi na odpowiednim poziomie,
  • przestrzegane są przepisy prawa oraz wewnętrzne uregulowania,
  • przepływ informacji i komunikacja w jednostce jest efektywna i skuteczna.

Zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:

  • zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
  • skuteczności i efektywności działania;
  • wiarygodności sprawozdań;
  • ochrony zasobów;
  • przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
  • efektywności i skuteczności przepływu informacji;
  • zarządzania ryzykiem.

Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków ministra, wójta, burmistrza, prezydenta, przewodniczącego zarządu czy kierownika jednostki. Jednocześnie w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych zawarto w art. 18c szereg zdarzeń gospodarczych skutkujących naruszeniem dyscypliny finansów publicznych, jeśli następuje niewykonanie lub nienależyte wykonanie przez kierownika obowiązków w zakresie kontroli zarządczej.

Przepisy prawa, pomimo wskazania wymogu prowadzenia adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej przez kierownika jednostki i opublikowania dwóch komunikatów przez Ministra Finansów z wytycznymi co do kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem nie podają nigdzie jakie dokumenty należy stworzyć i jakie czynności wykonywać, aby dokumentować przeprowadzanie kontroli zarządczej.

 

W ramach tego obszaru Kancelaria oferuje:

  • opracowanie i wdrożenie pełnej dokumentacji z zakresu kontroli zarządczej,
  • audyt wstępny istniejącej dokumentacji w zakresie kontroli zarządczej oraz analiza dotychczasowych działań podejmowanych w zakresie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem na poziomie całej organizacji,
  • diagnoza obszarów działań ze wskazaniem tych, które są obarczone największym ryzykiem,
  • zaprojektowanie i przeprowadzenie działań w wyniku dokonanej diagnozy, polegających na zwiększeniu skuteczności mechanizmów kontroli zarządczej.

Wsparcie samorządów

Kancelaria w obszarze wsparcia samorządów oferuje szereg usług, które mają na celu pomóc kierownictwu jednostki w prawidłowej realizacji zadań i efektywnym funkcjonowaniu. W tym obszarze kierownictwo jednostki decyduje, w czym Kancelaria może pomóc i co zrobić, aby podmiot funkcjonował prawidłowo i efektywnie.

 

Oferujemy między innymi:

  • opracowywanie dokumentów strategicznych, planistycznych i analitycznych dla jednostki samorządu terytorialnego, w tym wymaganych przepisami prawa: raport o stanie gminy/powiatu, strategia rozwoju gminy/miasta; strategia rozwiązywania problemów społecznych, program opieki nad zabytkami, strategie rozwoju edukacji i oświaty, program przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie, program współpracy z organizacjami pozarządowymi, program wspierania rodziny, strategia polityki senioralnej itp.,
  • opracowywanie polityki rachunkowości i planu kont,
  • audyt organizacyjny, poprzez: porównanie aktualnej sytuacji organizacji z realizowanymi zadaniami i wytyczonymi celami jednostki, następnie sprawdzenie efektywności realizowanych działań oraz weryfikację zakresów czynności i zapisów regulaminu organizacyjnego,
  • pomoc w przeprowadzeniu procesu konsultacji z mieszkańcami, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami.

Zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi

Właściciele lokali w blokach, czy też w 2- lub kilkulokalowych domach mają określony udział we wspólnej nieruchomości, przez co też wspólnie decydują o jej losach. W momencie wyodrębnienia z budynku pierwszego lokalu powstaje więc wspólnota mieszkaniowa. Tak więc przynależność do wspólnoty mieszkaniowej jest automatyczna, tzn. powstaje w momencie wykupu lokalu na własność, i nie można się jej zrzec. Właściciele tworzący wspólnotę mieszkaniową mają szereg obowiązków, w tym dbanie o utrzymanie budynku w dobrym stanie technicznym i wizualnym, ale także realizowanie szeregu formalności prawnych, administracyjnych i finansowych. Z uwagi na duży stopnień skomplikowania oraz szeroki zakres obowiązków, wspólnoty decydują się na powierzenie zarządzania wspólnotą zewnętrznemu podmiotowi.

Czym zajmuje się podmiot zarządzający wspólnotami mieszkaniowymi?

Do zadań należy m.in.:

  • zawieranie umów z dostawcami mediów – gazownią, sprzedawcą energii elektrycznej, czy przedsiębiorstwem wodociągowym,
  • zawieranie umów i negocjowanie stawek z usługodawcami,
  • ustalanie zaliczek na poczet obsługi części wspólnych, w tym np. na tzw. fundusz remontowy,
  • ubezpieczenie nieruchomości,
  • usuwanie/zlecanie usunięcia awarii,
  • przeprowadzanie lub zlecanie przeprowadzania przeglądów technicznych budynku,
  • prowadzenie finansów wspólnoty i sporządzanie sprawozdań,
  • przeprowadzanie wspólnoty przez procesy remontowe i inwestycyjne.

W tym obszarze Kancelaria stosuje zasadę indywidualnego podejścia do klienta. Priorytetem jest jak najlepsze zaspokojenie potrzeb mieszkańców i utrzymanie lub poprawienie infrastruktury technicznej.

 

W ramach zarządzania wspólnotą mieszkaniową Kancelaria oferuje:

  • działania organizacyjno – prawne,
  • działania finansowe,
  • kompleksowe przeprowadzenie przez inwestycje remontowe i termomodernizacyjne.

Korzyści wynikające z korzystania z usług Kancelarii:

  • oszczędność czasu,
  • bezpieczeństwo,
  • wysoka jakość świadczonych usług.

Dla przedsiębiorców, osób fizycznych i innych podmiotów

Ważnym aspektem działalności Kancelarii jest wspieranie przedsiębiorców i osób fizycznych. Oferta Kancelarii jest skierowana zarówno do przedsiębiorców prowadzących działalność w formie jednoosobowej, jak i spółek, stowarzyszeń czy fundacji. Bardzo często zdarza się, że przedsiębiorcy, stowarzyszenia potrzebują doraźnego wsparcia innego podmiotu w określonej sytuacji. Kancelaria pomaga wypełnić wnioski o dofinansowanie (do pozyskania środków krajowych jak i unijnych), wnioski kredytowe, dokumenty składane w urzędach. Służy również pomocą zarówno merytoryczną jak i osobową przy przeprowadzaniu inwentaryzacji, prowadzeniu teczek akt osobowych itp.

 

Kancelaria oferuje także pomoc przedsiębiorcom, osobom fizycznym i stowarzyszeniom w zakresie, w jakim wykorzystują majątek lub środki publiczne (państwowe lub samorządowe), np. wszelkiego rodzaju dotacje. Udziela wsparcia w przypadku prowadzonych kontroli w podmiocie. Przeprowadza kontrole prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji.

Biegły sądowy

Biegły sądowy to ekspert w danej dziedzinie, posiadający specjalną wiedzę teoretyczną i doświadczenie zawodowe, powoływany w postępowaniu sądowym w celu przedstawienia fachowej opinii o okolicznościach mających znaczenie dla wyniku sprawy sądowej, a których wyjaśnienie wymaga specjalistycznej wiedzy.

 

Sporządzona przez biegłego sądowego opinia stanowi dowód w postępowaniu przed sądami oraz innymi władzami i organami wymiaru sprawiedliwości.

 

 

Przepisy regulujące status i czynności biegłego sądowego:

  • ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych;
  • rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie biegłych sądowych;
  • rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie biegłych sądowych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.

Przepisy dotyczące prawa procesowego:

  • ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (§ 278-291);
  • ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (§ 193-203, § 318);
  • rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2019 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych.

Przepisy dotyczące wynagrodzeń biegłych sądowych:

  • rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie określenia stawek wynagrodzenia biegłych, taryf zryczałtowanych oraz sposobu dokumentowania wydatków niezbędnych dla wydania opinii w postępowaniu karnym;
  • rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie określenia stawek wynagrodzenia biegłych, taryf zryczałtowanych oraz sposobu dokumentowania wydatków niezbędnych dla wydania opinii w postępowaniu cywilnym.

Kontakt​

Godziny Biura​

Pn-Pt 8:00-16:00
Sb-Nd nieczynne

Napisz do mnie wiadomość